vrijdag 2 juli 2010

Puistjes.

Ik kijk in de spiegel, ik zie een egaal, porie-, bultjes-, puistjes- en mee-etervrij gezicht dat heerlijk zacht aanvoelt. Ik ben een moment gelukszalig en dan word ik wakker.

Tja, heel veel meiden hebben net als ik last van puistjes en andere ongemakken. Last van echte acné heb ik niet meer. Maar ik heb nog altijd puistjes ook al ben toch de 20 al voorbij. Hoe ouder ik word hoe minder er komt, maar een puistjesvrij leven heb ik niet meer gehad sinds mijn 12e (arme ik).

Hier een lesje huidverzorging met puistjes. Ik heb het niet over die-hard acné, gewoon simpele puistjes. Acné is een huidaandoening en hierin adviseer ik om naar de dokter of dermatoloog te gaan.

Als eerst moeten wij weten wat een puistje is. Om je vijanden te bestijden, heb je zoveel mogelijk informatie nodig.

Een puistje ontstaat door een ontsteking van een talgkliertje. Je huid maakt elke dag talg en huidsmeer aan voor verschillende doeleinden, zoals het tegen gaan van uitdroging van de huid en het elastischer houden ervan. Als het talg niet goed weg wordt of als een talgkliertje te veel talg produceerd, kan het kliertje/porie verstopt raken (dit noemen wij een mee-ëter). Door bacteriën in de porie wordt talg omgezet in vetzuren. Deze vetzuren werken irriterend op de huid en als deze vetzuren in een verstopt talgkliertje blijven gaat het ervoor zorgen dat je porie gaat ontsteken, een ontsteking noemen wij een puistje.




Maar wat kun je er nou aan doen om het bovengenoemde horrorverhaal proberen te voorkomen?

- Je huid goed schoonhouden.
Het klinkt o zo clichéachtig. Maar het is wel waar. Verstopte poriën veroorzaken nu eenmaal puisjes. Elke dag komt je huid te bloot staan aan veel vervuilers zoals make-up, zweet, bacteriën en uitlaatgassen. Dit iedere dag weghalen met een milde reinigingsmiddel scheelt zeker al de helft.

- Verzorgen.
Na het reinigen van je huid moet je je huid goed verzorging, ook het reinigen heeft een werking op de huid. Zoek een goede dag- en/of nachtcrême. Hiermee houdt je je huid in balans.

- Je huid niet uitdrogen.
Een veel gebruikte remedie tegen een vette huid, agressieve reinigingsmiddelen. Als je je huid gaat uitdrogen, dan moeten je klieren extra talg aanmaken om de uitdrogende werking tegen te gaan. Hiermee zul je uiteindelijk het tegenovergestelde resultaat mee bereiken.

- Stress.
Als je stress ondervind, bijvoorbeeld door examens, liefdesverdiet of andere dingen, dan gaat je huid meer talg aanmaken. Wat kun je doen tegen stress? Ik denk niet veel. Maar je kan er wel voor zorgen dat de stress geen overhand neemt van je lijf door bijvoorbeeld leuke dingen te gaan doen en je proberen te ontspannen door te wandelen, sporten of naar een Spa te gaan.

- Voeding.
Hoewel het niet wetenschappelijk is bewezen, ben ik ervan overtuigd dat voeding en puistjes wel degelijk met elkaar te maken hebben. Ik beweer alleen niet dat iedereen van hetzelfde product puistjes krijgt of dat het aan het product ligt. Wat ikzelf heb ondervonden is dat ik puistjes krijg van pikanto's. Ik denk dat hier een stof in zit waar ikzelf een beetje gevoelig voor ben. Daar en tegen, een vriendin van mij krijgt geen puistjes van een pikanto maar van witte chocolade en koffiemelk maar ik helemaal niet. Ik denk dus dat puistjes veroorzaakt kunnen worden door een reactie van de huid op een product.

- Blijf van je puisten af!
Ja dit is een moeilijke, maar een big NONO. Als jij je puistje uitdrukt dan komt alle troep mee, ook de bacillen. Hierdoor kunnen naast liggende poriën ook verstoppen.

- De zon.
Het zonlicht heeft een positieve uitwerking op puistjes, de zon droogt je puistjes licht uit. Ga NOOIT onbeschermd de zon in. Ook je gezicht moet je insmeren met een factor.
Sommige mensen met acné wordt af en toe een zonnebankje voorgesteld.

- Maskertjes.
Een maskertje op zijn tijd is ook een heerlijk weldaad voor je huid. Het doet net even wat extra's voor je huid. Ook zitten erin maskertjes extra eigenschappen om bijvoorbeeld je huid te kalmeren en ontstekingen te remmen of minder pijn te laten doen. Maar doe het niet te vaak. Je huid kan eraan wennen en zelf moeite hebben met het reguleren van talg.

- Een scrubje.
Soms helpt een scrub ook. Een scrub haalt de dode huidcellen weg, gooit de poriën open zodat een reinigingsmiddel dieper kan doordringen erin. Dit moet je zeker niet te vaak doen. Ook hierin geldt: Te veel zorgt voor meer talgaanmaak. Nog even een BTWTJE, als je ontstekingen hebt, witte kopjes dus, is het niet verstandig om te scrubben, een puistje kan gaan knappen en doordat je aan scrubben bent ''smeer'' je alle bacillen uit over je gezicht. 1x per week is voldoende mits je een heel vette huid hebt dan kan 2x ook.

Het zijn geen wondermiddeltjes. Die bestaan ook gewoonweg niet. Maar hiermee merk ik dat mijn puistjes aanzienlijk minder zijn geworden.

0 reacties: